اگر نمی توانید ورزش کنید، وان آب گرم ممکن است به بهبود التهاب و متابولیسم بدن شما کمک کند

14 نوامبر 2018-  بر طبق یک مطالعه ی جدید، درمان با آب گرم ممکن است به بهبود التهاب و بهبود قند خون (گلوکز) افرادی که قادر به ورزش نیستند، کمک کند. این یافته ها پیش از چاپ در مجله ی فیزیولوژی کاربردی(Journal of Applied Physiology)، اعلام شده است.
استرس های فیزیکی مانند ورزش می توانند باعث افزایش شاخص های التهابی در کوتاه مدت شوند.پس از ورزش، غلظت یک ماده ی التهابی بنام اینترلوکین 6 (IL-6) افزایش می یابد. در فرآیندی که به آن "واکنش التهابی" می گویند،این امر باعث آزاد شدن مواد ضد التهابی برای مقابله با التهاب ناسالمی می شود که به آن التهاب مزمن خفیف می گویند. تحقیقات اخیر نشان داده است که افزایش درجه حرارت بدن پاسخ التهابی را تقویت می کند و می تواند دلایلی منطقی برای شناسایی جایگزین هایی برای ورزش بمنظور کاهش التهاب مزمن خفیف در بدن فراهم نماید.مطالعات قبلی نیز ارتباطی بین افزایش ناگهانی و زیاد دمای بدن و تولید نیتریک اکسید را گزارش کرده اند. نیتریک اکسید ماده ای است که به جریان خون کمک کرده و بدین ترتیب انتقال گلوکز به سراسر بدن تسهیل می شود.
محققان نشانگرهای التهابی و میزان قند خون و انسولین را در گروهی از مردان دارای اضافه وزن و بی تحرک مورد مطالعه قرار دادند.داوطلبان در هر دو آزمایش: 1) وان آب گرم و 2) دمای اتاق (کنترل) با حداقل سه روز فاصله شرکت کردند.محققان نمونه های خون این افراد را قبل و پس از استراحت در اتاقی بادرجه حرارت 80 درجه ی فارنهایت(26.7 درجه ی سانتی گراد)، به مدت 15 دقیقه جمع آوری نمودند.پس از دوره ی استراحت، شرکت کنندگان یا در اتاق نشسته و یا در وان آب گرم به مدت 60 دقیقه غوطه ور شدند. در آزمایش آب گرم، داوطلبان تا گردن در آب 102 درجه فارنهایت(حدود 39 درجه ی سانتی گراد) غوطه ور شدند. محققان میزان ضربان قلب، فشار خون و دمای بدن آنها را هر 15 دقیقه در هر دو حالت کنترل و غوطه ور شدن در وان آب گرم، اندازه گیری کردند.نمونه های خون این افراد مجددا، دو ساعت پس از هر جلسه جمع آوری شد.
محققان دریافتند که یک جلسه غوطه ور شدن در وان آب گرم، موجب افزایش سطح اینترلوکین 6 در خون و افزایش تولید نیتریک اکسید می شود اما سبب ایجاد تغییری در بیان پروتئین دیگری به نام پروتئین شوک حرارتی 72 ، که برای سلامتی مهم است، نمی شود.با این حال، یک دوره ی درمان دو هفته ای که در آن مردان روزانه به مدت یک ساعت در وان آب گرم باقی می ماندند، سبب کاهش قندخون ناشتا و سطح انسولین و همچنین بهبود التهاب خفیف مزمن در حالت استراحت شد.
مردان آزمایش غوطه ور ماندن در آب گرم، را راحت ندانستند، که این موضوع می تواند به علت دمای بالای آب یا مدت زمان زیاد باقی ماندن در آب باشد.محققان اذعان می کنند که این ناراحتی ممکن است تعهد افراد را به این درمان جایگزین مشکل سازد.با این حال، نتایج مثبت کاهش التهاب و بهبود حساسیت به انسولین نشان می دهد که غوطه ور ماندن در آب گرم ممکن است جنبه هایی از پروفایل التهابی را بهبود داده و متابولیسم گلوکز را در مردان دارای اضافه وزن و بی تحرک، افزایش دهد. محققان نوشتند: این روش ممکن است به بهبود سلامت متابولیک در جمعیتی که قادر به انجام فعالیتهای روزانه ی ورزشی به میزان توصیه شده نیستند، کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به اصل مقاله مراجعه نمایید:

Sven P. Hoekstra et al. The acute and chronic effects of hot water immersion on inflammation and metabolism in sedentary, overweight adults, Journal of Applied Physiology (2018). DOI: 10.1152/japplphysiol.00407.2018

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-11-hot-inflammation-metabolism.html